Minggu, 14 Januari 2018

Salaman Bukan dengan Mahramnya


Assalaamu alaikum wa rahmatullahi wa barkaatuhu.

Simaklah Kalam Allah ini duhai hamba-hamba Allah yang ingin selamat dunia akhirat,
”Katakanlah (wahai Muhammad) kepada lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (dari memandang wanita yang bukan mahram), dan menjaga kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya ALLAH amat mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita yang beriman supaya menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kehormatan mereka."(QS An Nur 30-31).
'Aisyah radhiyallahu 'anha, berkata, "DEMI ALLAH, tiadalah pernah tangan Rasululloh Shollallahu ‘alaihi wa Sallam menyentuh tangan wanita walau sekali. Dan tiadalah beliau memba'iat kaum wanita, kecuali hanya dengan ucapan" (HR Muslim).

Rasulullah bersabda, "Andaikan ditusukkan ke kepala salah seorang diantara kalian dengan jarum besi, yang demikian itu lebih baik daripada dia harus menyentuh wanita yang tidak dibolehkan baginya" (HR Imam Thabrani).

DEMIKIANLAH AJARAN ISLAM MEMULIAKAN KEDUDUKAN WANITA dengan TIDAK MENYENTUH MEREKA KECUALI yang TELAH DIHALALKAN ALLAH, SUBHANALLAH.

Jihad kita adalah meninggalkan apa yang menjadi kebiasaan kita untuk hidup dalam KEMULIAAN ISLAM.

Allahumma ya Allah tetapkan hidup kami dalam ketaqwaan kepada-Mu dan keni'matan istiqomah, aamiin.

K. H. Muhammad Arifin Ilham
13 Januari 2018

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jaga Iman dan Akhlak

 Sahabatku iman yang paling baik adalah akhlak Dari sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, أَكْمَلُ المُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ ...